15+ cruciale punten voor het maken van een krachtig veranderplan

Ook al bestaat veranderen volgens plan niet!


VOOR DE START

1: start met een duidelijke “WAAROM”

Een duidelijk begrip en een aansprekend WAAROM zijn essentieel voor het überhaupt beginnen aan een veranderplan.

2: Het eerste aanknopingspunt
Het zo eenvoudig maar wel compleet omschrijven van het probleem dat moet worden opgelost, geeft een eerste aanknopingspunt voor de analyse en het plan.


Analysefase
Let bij het verzamelen van informatie voor het maken van het veranderplan op de volgende punten:

3: Nieuwsgierig luisteren met meer dan alleen je oren

Door luisteren en vragen in verschillende onderdelen van de organisatie achterhalen en kleuring geven aan het (echte) probleem. Geef niet te snel op. Luister zonder oordeel, aannames en met oprechte nieuwgierigheid.

4: Let op de harde en zachte aspecten van het probleem

Het probleem of de uitdaging raakt bijna altijd zowel structuur als processen en gedrag.

5: Focus is key

In gesprekken komt altijd veel meer voorbij dan op dat moment relevant is. Wees alert op hoofd- en bijzaken. Je kunt niet alles in een keer veranderen en sommige dingen zijn niet (nu) te veranderen.

6: It’s in de mix

Waar en bij wie zit energie? Waar zit weerstand? Wat kan waarschijnlijk snel en eenvoudig worden opgelost en waar moet meer tijd en energie naartoe? Mix & Match.


7: The story tells the change

Welk organisatieverhaal wordt verteld?  Over het management, over veranderen, over klanten, over de organisatie, over collega’s en over hoe dingen gaan in de organisatie? Dit zijn belangrijke zaken voor de verdere veranderaanpak. Is het verhaal helpend of moeten we een nieuw verhaal met elkaar maken?

8: Herken de patronen

Wat je in het klein ziet en hoort (bijv. tijdens meetings) zie je ook in het groot terug (op team en organisatieniveau).

9: Gebruik de data

Data is ook bij verandertrajecten (steeds meer) belangrijk. Verzamel de informatie en zet online tools in om zoveel mogelijk informatie te verzamelen en meer mensen te betrekken. 


10: 80% is voldoende

Je hoeft niet alles 100% te weten voor je aan de slag kunt met het plan en de verandering. Bij de uitvoering komt de benodigde aanvullende informatie naar boven.

11: De oplossing is er (nog) niet

Uit de analyse volgt de aanpak en niet de oplossing. De oplossing vormt zich meestal gedurende de uitvoering en altijd samen met de medewerkers.


Het plan

12: Plaatjes prikkelen het veranderenthousiasme

De inhoud is belangrijk maar een aantrekkelijke vorm prikkelt het veranderenthousiasme en de energie. Denk aan een goed opgebouwde en vormgegeven powerpoint, een mooie infographic of een pakkende poster. Hier geldt wel keep it simple.

13: Wat zeker in het plan moet

Minimale onderdelen van het veranderplan: Waarom, het probleem, wat willen we bereiken, de aanpak in behapbare stappen, globale planning, het veranderteam, de communicatie en implementatieactiviteiten.

14: Commitment is essentieel

Het verkrijgen van akkoord en sponsors op het juiste niveau is een essentiële stap om de aanpak en verandering uit te kunnen vloeren. Maar ook om draagvlak te creëren en de verandering te laten slagen.


Klaar voor de uitvoering?

15: Stook het verandervuurtje en zorg dat het blijft branden

Communiceer de aanpak, de successen, ook de struikelblokken en de resultaten op verschillende manieren. Actief en met regelmaat. Blijf luisteren (met meer dan je oren alleen) en gebruik deze informatie.

16: Een ding is zeker: het gaat nooit als bedacht

Het uitvoeren van de verandering kan beginnen. Het plan geeft een startpunt en een houvast. Maar flexibiliteit en creativiteit zorgen voor beweging. 

Over de uitvoering van een verandertraject verschijnt binnenkort een aparte blog.


Wil je meer weten over het uitvoeren van verandertrajecten? Lees hier meer of neem contact met mij op.

Previous
Previous

Twee krachtige manieren om VERI te gebruiken bij veranderingen

Next
Next

VERI tips en valkuilen