Gin Tonic en organisatiemodellen: It’s all-in the mix

Gin Tonic en evergreen modellen begrijpen en afstemmen van organisatieveranderingen

Hoe evergreen organisatie modellen met aanpassingen nog verrassend bruikbaar zijn

Deze blog is onderdeel van een serie zomerblogs (2/3)
Lees hier blog 1:
Reizen als pakkende metafoor voor organisatieveranderingen

Voor mensen die mij kennen is het geen geheim. Gin Tonic, bij voorkeur op een zonnig terras is mijn (not so) guilty pleasure

Gin is een van de oudste gedistilleerde dranken en heeft een bewogen reis doorgemaakt voordat het tegen het einde van de 20ste eeuw hip werd. Mooie en unieke flessen, het toevoegen van verschillende tonics en botanicals maken het helemaal van deze tijd.

Ook organisatiemodellen en methoden, hoe oud ze ook zijn, kunnen met de juiste wijzigingen en toevoegingen worden gemoderniseerd en in hedendaagse organisaties worden toegepast. Ik noem deze aangepaste modellen “evergreen modellen”. 

Ik gebruik deze evergreen modellen regelmatig en graag. Ze bieden een manier om organisaties en organisatieveranderingen beter te begrijpen. Deze modellen geven een gemeenschappelijke taal waarmee managers en teams beter kunnen begrijpen en bespreken wat er in een organisatie gebeurt, waar er problemen en kansen zijn.

Als laatste, zetten deze modellen en methoden aan om in actie te komen. Uiteraard is er ook een keerzijde aan het gebruik van deze modellen. Daarover aan het eind van deze blog meer.


Evergreen organisatie modellen en methoden

Enkele voorbeelden van de evergreen modellen die jaren geleden zijn ontstaan en zijn aangepast om aan te sluiten bij de hedendaagse uitdagingen lees je hieronder:

Het Business Model Canvas: ontstaan in 2010 door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, biedt het een visuele weergave van negen bouwstenen van een organisatie. Dit model geeft organisaties een raamwerk om hun huidige bedrijfsmodel te beter begrijpen en nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen in reactie op de huidige steeds sneller veranderende marktomstandigheden.

Lean Thinking: Lean begon als een productiesysteem binnen de auto-industrie en is ontwikkeld tot een model dat gebruikt wordt in alle mogelijke sectoren. Het concept van het elimineren van verspilling is opnieuw geïnterpreteerd om een breed scala aan moderne zakelijke uitdagingen aan te pakken. Zoals tegengaan van verspillingen, denk niet alleen in termen van duurzaamheid maar ook verspilling van arbeid. Plus het kritisch kijken naar de activiteiten die echt waarde voor klanten toevoegen.

Agile Management: is ontstaan vanuit de hoek van softwareontwikkeling. Agile is ontwikkeld en aangepast om in veel verschillende sectoren en afdelingen te werken. Met het besef van de noodzaak van flexibiliteit en klantgerichtheid in de huidige snel veranderende wereld.

Design Thinking: oorspronkelijk een aanpak voor productontwerp, is nu een model dat wordt gebruikt om allerlei zakelijke en organisatorische uitdagingen aan te pakken. Het is aangepast om te weerspiegelen dat creativiteit, innovatie en gebruikersgerichtheid essentieel zijn in moderne organisaties.


RACI en PDCA model

Het RACI en PDCA model zijn twee evergreen modellen die ik vaak toepas en aanpas om aan te sluiten bij de hedendaagse uitdagingen van organisaties. Over de aanpassing van het RACI model naar het VERI raamwerk, vind je hier op deze site een aantal interessante artikelen. Lees meer.

PDCA, de Demming-cyclus, is een model dat door de jaren heen is aangepast en geïntegreerd in andere methoden om te voldoen aan veranderende zakelijke behoeften. In Lean Management wordt het vaak gebruikt als een voortdurend verbeterproces. In Agile zorgt het actief inzetten van de PDCA-cyclus voor snellere feedback en continue verbetering.  

Een van de krachtigste aanpassingen vind ik het veranderen van de C (Check) naar de S van Study. Om te benadrukken dat de nadruk moet liggen op leren en begrijpen, in plaats van alleen het controleren van resultaten.


Beperkingen van organisatie modellen en methoden

Hoewel deze evergreen modellen en methoden waardevolle hulpmiddelen zijn, hebben ze hun beperkingen. Complexe organisatieproblemen kunnen te simpel worden weergeven. Waardoor oplossingen of veranderingen niet het gewenste effect hebben. Ze kunnen leiden tot tunnelvisie, waarbij de focus te veel op het model of de methode ligt en andere belangrijke factoren over het hoofd zien. Bovendien kunnen ze leiden tot rigiditeit en de mogelijkheid tot creativiteit en innovatie beperken.

Het is altijd van belang om te blijven kijken naar de unieke behoeften en de context van een organisatie en deze modellen dienovereenkomstig aan te passen.


It’s all in the mix

Kortom er is een schat aan evergreen en moderne modellen en methoden die kunnen helpen om organisaties beter te begrijpen en te veranderen.  Net als de variëteit in een gin-tonic, kunnen de onderwerpen aangepast worden om een unieke mix te creëren die past bij de specifieke situatie van een organisatie of team.  

Deze modellen worden daarmee belangrijke hulpmiddelen om de complexiteit van organisaties en organisatieveranderingen te begrijpen. De modellen en methoden zijn geen one-size fits all en zijn er niet om het denken en acties te beperken. Ze kunnen juist helpen om denken, acties en gesprekken over organisaties en veranderingen te vergemakkelijken.

Cheers!


Wil je hier meer over weten over bovenstaande modellen en/of de manier waarop ik deze toepas? Neem gerust contact met mij op. 

Next
Next

Reizen als pakkende metafoor voor verandertrajecten